Sociologi: Lene Kühle
Islam og Muslimer i DK
Stridigheder med andre religiøse grupper gør, at Muhammed og hans tilhængere slår sig ned i Jathrib = profetens by = senere Medina.
Udvandringen fra Mekka til Medina = nulpunktet for den muslimske tidsregning.
Koranen betyder recitation eller oplæsning.
Efter Muhammeds død = ingen leder --> 1) Abu Bakr (kalif) 2) Ali, Muhammeds fætter og svigersøn = første spilttelse i islam 1) = sunnimuslimer og 2) shiamuslimer.
Koranen er en lovbog --> et voksende behov for at få en entydig fortolkning.
Flertallet af muslimer = fem daglige bønner og troen på en almægtig og "udelt" Gud.
Hvad er islam, og hvem er muslimer?
Muslimers selvforståelse --> islam som fuldbyrdelsen af det budskab om, at Gud kan frelse mennesket + nedsendelsen af Koranen var et afgørende element i Guds frelsesplan.
Islams enhed og ensartethed.
Alle muslimer er en del af et globalt muslimsk fællesskab, umma. Vi er alle ét.
I DK! Shiamuslimer beder kun på tre tidspunkter hvert døgn + fejrer Muhammeds fødselsdag som et af årets højdepunkter + alkohol "lidt" ok.
Uanset hvordan ideen om umma skal forstås, betyder et globalt muslimsk fællesskab hverken, at danske muslimer er særlig ens eller særlig enige.
Anerkendelsen af mangfoldigheden er en vigtig del af en sociologisk tilgang til islam.
Hvem er muslim? tjaaa. hvem der inkluderes er et spørgsmål om magt.
Ved at opstille kriterier for, hvad der kan anses for islamisk, risikerer man som forsker at deltage i legitimeringen eller marginaliseringen af visse former for islam.
Kühles definition: Selvidentifikation.. altså de grupper der opfatter sig selv som muslimske.
Hvor mange muslimer findes der i DK?
Der er ikke nogen der kender det nøjagtige antal muslimer i Dk.
Det bygger på skøn.
Det er de færreste muslimer i DK der er medlemmer af muslimske menigheder eller trossamfund.
islam udgør langt den største mioritetsrel. i DK = svært at få overblik.
+ at det er ikke entydigt hvad det vil sige at være muslim. --> kan man være muslim hvis man ikke tror på Gud og aldrig har prøvet at bede, men ens forældre er opvokset i et muslimsk land?
Antallet af muslimer i DK er også politiseret! diskussion om, at muslimer i fremtiden vil udgøre et flertal af den danske befolkning = de sætter tallet højere. + folk, som støtter et multikulturelt samfund, eller muslimer selv kan have en interesse i at overdrive antallet for at få muslimske gravpladser eller for at kunne bygge moskeer.
skøn over antallet af etniske muslimer.
vurdering af antallet af muslimer i DK: tager udgangspunkt i antallet af indvandrere og efterkommere fra forskellige muslimske lande. + skøn over antallet af personer, der ikke har baggrund i et muslimsk land men som er konverteret til islam. = 193,000 - 209,000 muslimer.
MEN!!! Dk´s statistik registrerer ikke efterkommeres efterkommere. (3 generation)
+ det er et problem at antage, at antallet af muslimer blandt fx iranere i dk er den samme som andelen af muslimer i iran.
Blot fordi man kommer fra et land med muslimsk befolkningsflertal og ikke er tilknyttet en anden religion, er det jo ikke givet at man betragter sig som muslim.
BRIAN JACOBSEN: tager udgangspunkt i de etniske minoriteters egne opgørelser af deres religiøse tilhørsforhold.
LARS HEDEGAARD: skønner antallet ud fra en liste på ca 8300 drengenavne med mellemøstlig oprindelse = 191,630 muslimer i dk. Kan kritiseres, da mange navne kan anvendes af fx arabiske jøder/kristne/muslimer + at danske muslimer bruger ikke-muslimske navne til deres børn.
Alle er dog enige om, at der er ca. 200,000 muslimer i dk. 85% er sunnimuslimer og 15% er shiamuslimer.
Hvor religiøse er de danske muslimer?
muslimer opdeles i forskellige grupper afhængig af størrelsen og typen af deres religiøse engagement.
En forskergruppe undersøgte danske muslimske gymnasieelever.
67% angiver at de har gået på koranskole.
(rockwool fondens forskningsenhed) = opdeler efter om de selv mener de har fået en muslimsk opdragelse. 98% tyrkiet, 99%pakistan, 99% somalia, 71% iran, 94% palæstina.
For nogle vil en muslimsk opdragelse dog kun betyde, at man ikke har fået et kristen eller jødisk opdragelse.
Det er aldig blevet undersøgt hvor stor viden muslimske unge i dk har om islam, men det er sandsynligt, at at mange af dem faktisk ikke ved ret meget.
Catinét research = spurgt hvor religiøse gruppen af indvandrere og efterkommere er (fra de tidligere nævnte lande) = 30% lidt religiøse, 30% meget religiøse, 40% moderat religiøse.
til tabel 3.2: tallene viser, at sunnimuslimerne i højere grad end de andre muslimer føler, at islam har betydning for deres daglige liv + for deres syn på det danske samfund
svarfordelingen peger på nogle vigtige forskelle mellem shia- og sunnimuslimer.
kulturmuslimer, traditionelle muslimer, moderne muslimer, politiske muslimer
forskellige reformbevægelser og muslimske bevægelser, som i dag kan danne udgangspunkt for en diskussion af forskellige teologiske strømninger indenfor islam.
SAFET BEKTOVIC: opdeler i fem
1) traditionelle muslimer. primært førstegenerationsiondvandrere samt efterkommere der identificerer sig med deres forældres kulturbaggrund igennem opvæksten. De skelner ikke mellem religion og kultur.
2) kulturmuslimer. den største gruppe i dk. ikke vokset op med en muslimsk religiøs praksis. har ikke et aktivt forhold til muslimske foreninger eller normer. islam som en kulturarv.
3) moderne muslimer. de er utilfredse med den traditionelle, autoritære og dogmatiske tolkning af islam. Åbne for en kritisk diskussion af aktuelle spørgsmål, blandt andet kvindesyn, børneopdragelse, arrangerede ægteskaber.
4) ideologisk-politiske muslimer. islam øver indflydelse på politik og opfattelsen af det danske samfund.
5) muslimer med konverterings erfaring
islam synes for ca 30 - 35% af dk´s muslimer at have en meget lille betydning.
Denne gruppe svarer - groft sagt - til dem Bektovic kalder kulturmuslimer.
Politisk- ideologisk islam
ikke udbredt blandt "almindelige" muslimer.
udfordrer hvad mange forskere tidligere anså for for en given ting: nemlig, at religion i et moderne skulariseret samfund hører til i privatsfæren.
OLIVIER ROY: siger om de næste tre afsnit!!
FUNDAMENTALISME.
opstod i 17-1800-tallet som en reaktion på den vestlige verdens kolonisering af den muslimske verden.
Ordet oprindeligt brugt om en gruppe kristen, som i 20´ernes USA advokerede for en tilbagevenden til det grundlæggende i kristendommen.
et problem hvis man bruger islamisk fundamentalisme forstået som en teologisk retning, der hævder koranens absolutte ufejlbarlighed. Påstanden er nemlig en stort set ubestridt påstand i islamisk teologi.
= islam er af natur synes at være fundamentalistisk.
Fundamentalistisk tendenser ses hos nogle, men langtfra alle muslimer.
Hvis man derimod forstår fundamentalisme som noget der ikke vedrører koranens status som guddommeligt ord, men som vedrører den METODE den enkelte muslim anvender til at forholde sig til koranen gives der mulighed for at man kan være muslim uden at være fundamentalis hvor koranens ord er absolut bogstaveligt.
De mest velkendte eksponenter for fundamentalismen =1) wahhabisme = reformbevægelse ledet af Muhammed ibn abd al-wahhab --> vender sig kraftigt imod alt hvad han anså for BIDA (dvs. uretmæssig fornyelse af islam) og SHIRK (afgudsdyrkelse)
Statsreligion i saudi-arabien
2) Salafiyya-bevægelsen. = afviser fornyelse. ønsker at følge den praksis, som blev udtrykt i profetens og hans efterfølgeres tolkninger.
Islamisme.
opstod i 1930-40´erne i forbindelse med blomstrende nationalisme og et voksende ønske om selvstændighed i den muslimske verden.
klar åben og offensiv holdning til det moderne samfund.
islam ikke blot en religion, men en politisk ideologi hvis mål er en islamisk stat og retssystemet baseret på Sharia.
Moderate islamister ønsker at islamisere samfundet nedefra gennem socialt arbejde og m,ission.
radikale islamister = islamiseringen kan ske revolutionært.
ROY: islamismen har spillet fallit --> islamismen i mange muslimske lande bevæger sig mod en klarere tilslutning til principper om tolerance, pluralisme og demokrati.
nyfundamentalisme.
mere interesseret i individet end staten.
sharia kan godt indføres gradvist og kan have gyldighed i i et ikke-islamisk samfund og sameksistere med sekulær lovgivning.
benytter sig af minoritetsbeskyttelsen indskrevet i de vestlige demokratier.
optaget af individets moral frem for samfundets moral.
interesse for korrekt livsstil + ritualer udføres korrekt
bekæmpe "kætteri" indenfor islam. (shia, sufisme m.fl.)
En tilbagevenden til det skriftsyn, som fundamentalisterne repræsenterede, men som islamisterne indsagde, koranen skal forstås bogstaveligt og man skal ikek fortolke koranen i forhold til den tid man lever i.
al Qaida, Hizb-ut-Tahrir, (ny)wahhabismen og (ny)salafismen = forskellige udtryk for nyfundamentalismen.
nyfundamentalisterne = storproducenter og forbrugere af internetsider og stærkt påvirket af moderne individualisering.
nyfundamentalisme + islamisme er begge fra et sociologisk perspektiv dybt prægede af livet i en moderne verden
Liberal reformisme.
grupper af muslimer der forsøger at unddrage sig kategoriseringen som præmoderne og antivestlige, og som forsøger at undgå af fremstå som en modkultur.
Kühles definition af liberal: de strømninger indenfor islam, der kan ses som en parallel til den liberale teologi indenfor kristendommen + et forsøg på at gennemtænke islam på sekulariseringens, rationalitetens og demokratiets præmissser.
Euroislam: islam der har tilpasset sig så den er som det vestlige samfund synes den skal være.
moderat islam: insisterer på at religion og politik skal adskilles + vægt på "the public" og "the public concern" i fortolkningen af islam.
islamisk modernisme.
en blanding mellem islamiske /nyfundamentalistisk og liberale positioner
unge muslimer der opfatter islam som et altomfattende system + værdier bør danne ramme for daglig adfærd, private handlinger og samfundsmæssig aktivitet
de læser religiøse skrifter i lyset af den kontekst de befinder sig i
islamiske modernister = arbejder for "dansk islam" fx fredagsbøn på dansk.
liberale muslimer = ønsker at underordne islam under sekulære principper.
Ramadan = muslimsk tænker = fremhæver nødvendigheden af, at nyfortolke islam i en vestlig sammenhæng.
sufismen.
islamisk mystik.
muslimer, som vælger en asketisk livsstil
sufiteologi lægger vægt på Guds tilstedeværelse både i verden og indeni mennesket
+ Gud som bamhjertig og kærlig
gennem sufiaktiviteten trancenderer islam
en religiøs praksis der lægger vægt på ihukommelsen af gud gennem meditation, musik og dans.
Stridigheder med andre religiøse grupper gør, at Muhammed og hans tilhængere slår sig ned i Jathrib = profetens by = senere Medina.
Udvandringen fra Mekka til Medina = nulpunktet for den muslimske tidsregning.
Koranen betyder recitation eller oplæsning.
Efter Muhammeds død = ingen leder --> 1) Abu Bakr (kalif) 2) Ali, Muhammeds fætter og svigersøn = første spilttelse i islam 1) = sunnimuslimer og 2) shiamuslimer.
Koranen er en lovbog --> et voksende behov for at få en entydig fortolkning.
Flertallet af muslimer = fem daglige bønner og troen på en almægtig og "udelt" Gud.
Hvad er islam, og hvem er muslimer?
Muslimers selvforståelse --> islam som fuldbyrdelsen af det budskab om, at Gud kan frelse mennesket + nedsendelsen af Koranen var et afgørende element i Guds frelsesplan.
Islams enhed og ensartethed.
Alle muslimer er en del af et globalt muslimsk fællesskab, umma. Vi er alle ét.
I DK! Shiamuslimer beder kun på tre tidspunkter hvert døgn + fejrer Muhammeds fødselsdag som et af årets højdepunkter + alkohol "lidt" ok.
Uanset hvordan ideen om umma skal forstås, betyder et globalt muslimsk fællesskab hverken, at danske muslimer er særlig ens eller særlig enige.
Anerkendelsen af mangfoldigheden er en vigtig del af en sociologisk tilgang til islam.
Hvem er muslim? tjaaa. hvem der inkluderes er et spørgsmål om magt.
Ved at opstille kriterier for, hvad der kan anses for islamisk, risikerer man som forsker at deltage i legitimeringen eller marginaliseringen af visse former for islam.
Kühles definition: Selvidentifikation.. altså de grupper der opfatter sig selv som muslimske.
Hvor mange muslimer findes der i DK?
Der er ikke nogen der kender det nøjagtige antal muslimer i Dk.
Det bygger på skøn.
Det er de færreste muslimer i DK der er medlemmer af muslimske menigheder eller trossamfund.
islam udgør langt den største mioritetsrel. i DK = svært at få overblik.
+ at det er ikke entydigt hvad det vil sige at være muslim. --> kan man være muslim hvis man ikke tror på Gud og aldrig har prøvet at bede, men ens forældre er opvokset i et muslimsk land?
Antallet af muslimer i DK er også politiseret! diskussion om, at muslimer i fremtiden vil udgøre et flertal af den danske befolkning = de sætter tallet højere. + folk, som støtter et multikulturelt samfund, eller muslimer selv kan have en interesse i at overdrive antallet for at få muslimske gravpladser eller for at kunne bygge moskeer.
skøn over antallet af etniske muslimer.
vurdering af antallet af muslimer i DK: tager udgangspunkt i antallet af indvandrere og efterkommere fra forskellige muslimske lande. + skøn over antallet af personer, der ikke har baggrund i et muslimsk land men som er konverteret til islam. = 193,000 - 209,000 muslimer.
MEN!!! Dk´s statistik registrerer ikke efterkommeres efterkommere. (3 generation)
+ det er et problem at antage, at antallet af muslimer blandt fx iranere i dk er den samme som andelen af muslimer i iran.
Blot fordi man kommer fra et land med muslimsk befolkningsflertal og ikke er tilknyttet en anden religion, er det jo ikke givet at man betragter sig som muslim.
BRIAN JACOBSEN: tager udgangspunkt i de etniske minoriteters egne opgørelser af deres religiøse tilhørsforhold.
LARS HEDEGAARD: skønner antallet ud fra en liste på ca 8300 drengenavne med mellemøstlig oprindelse = 191,630 muslimer i dk. Kan kritiseres, da mange navne kan anvendes af fx arabiske jøder/kristne/muslimer + at danske muslimer bruger ikke-muslimske navne til deres børn.
Alle er dog enige om, at der er ca. 200,000 muslimer i dk. 85% er sunnimuslimer og 15% er shiamuslimer.
Hvor religiøse er de danske muslimer?
muslimer opdeles i forskellige grupper afhængig af størrelsen og typen af deres religiøse engagement.
En forskergruppe undersøgte danske muslimske gymnasieelever.
67% angiver at de har gået på koranskole.
(rockwool fondens forskningsenhed) = opdeler efter om de selv mener de har fået en muslimsk opdragelse. 98% tyrkiet, 99%pakistan, 99% somalia, 71% iran, 94% palæstina.
For nogle vil en muslimsk opdragelse dog kun betyde, at man ikke har fået et kristen eller jødisk opdragelse.
Det er aldig blevet undersøgt hvor stor viden muslimske unge i dk har om islam, men det er sandsynligt, at at mange af dem faktisk ikke ved ret meget.
Catinét research = spurgt hvor religiøse gruppen af indvandrere og efterkommere er (fra de tidligere nævnte lande) = 30% lidt religiøse, 30% meget religiøse, 40% moderat religiøse.
til tabel 3.2: tallene viser, at sunnimuslimerne i højere grad end de andre muslimer føler, at islam har betydning for deres daglige liv + for deres syn på det danske samfund
svarfordelingen peger på nogle vigtige forskelle mellem shia- og sunnimuslimer.
kulturmuslimer, traditionelle muslimer, moderne muslimer, politiske muslimer
forskellige reformbevægelser og muslimske bevægelser, som i dag kan danne udgangspunkt for en diskussion af forskellige teologiske strømninger indenfor islam.
SAFET BEKTOVIC: opdeler i fem
1) traditionelle muslimer. primært førstegenerationsiondvandrere samt efterkommere der identificerer sig med deres forældres kulturbaggrund igennem opvæksten. De skelner ikke mellem religion og kultur.
2) kulturmuslimer. den største gruppe i dk. ikke vokset op med en muslimsk religiøs praksis. har ikke et aktivt forhold til muslimske foreninger eller normer. islam som en kulturarv.
3) moderne muslimer. de er utilfredse med den traditionelle, autoritære og dogmatiske tolkning af islam. Åbne for en kritisk diskussion af aktuelle spørgsmål, blandt andet kvindesyn, børneopdragelse, arrangerede ægteskaber.
4) ideologisk-politiske muslimer. islam øver indflydelse på politik og opfattelsen af det danske samfund.
5) muslimer med konverterings erfaring
islam synes for ca 30 - 35% af dk´s muslimer at have en meget lille betydning.
Denne gruppe svarer - groft sagt - til dem Bektovic kalder kulturmuslimer.
Politisk- ideologisk islam
ikke udbredt blandt "almindelige" muslimer.
udfordrer hvad mange forskere tidligere anså for for en given ting: nemlig, at religion i et moderne skulariseret samfund hører til i privatsfæren.
OLIVIER ROY: siger om de næste tre afsnit!!
FUNDAMENTALISME.
opstod i 17-1800-tallet som en reaktion på den vestlige verdens kolonisering af den muslimske verden.
Ordet oprindeligt brugt om en gruppe kristen, som i 20´ernes USA advokerede for en tilbagevenden til det grundlæggende i kristendommen.
et problem hvis man bruger islamisk fundamentalisme forstået som en teologisk retning, der hævder koranens absolutte ufejlbarlighed. Påstanden er nemlig en stort set ubestridt påstand i islamisk teologi.
= islam er af natur synes at være fundamentalistisk.
Fundamentalistisk tendenser ses hos nogle, men langtfra alle muslimer.
Hvis man derimod forstår fundamentalisme som noget der ikke vedrører koranens status som guddommeligt ord, men som vedrører den METODE den enkelte muslim anvender til at forholde sig til koranen gives der mulighed for at man kan være muslim uden at være fundamentalis hvor koranens ord er absolut bogstaveligt.
De mest velkendte eksponenter for fundamentalismen =1) wahhabisme = reformbevægelse ledet af Muhammed ibn abd al-wahhab --> vender sig kraftigt imod alt hvad han anså for BIDA (dvs. uretmæssig fornyelse af islam) og SHIRK (afgudsdyrkelse)
Statsreligion i saudi-arabien
2) Salafiyya-bevægelsen. = afviser fornyelse. ønsker at følge den praksis, som blev udtrykt i profetens og hans efterfølgeres tolkninger.
Islamisme.
opstod i 1930-40´erne i forbindelse med blomstrende nationalisme og et voksende ønske om selvstændighed i den muslimske verden.
klar åben og offensiv holdning til det moderne samfund.
islam ikke blot en religion, men en politisk ideologi hvis mål er en islamisk stat og retssystemet baseret på Sharia.
Moderate islamister ønsker at islamisere samfundet nedefra gennem socialt arbejde og m,ission.
radikale islamister = islamiseringen kan ske revolutionært.
ROY: islamismen har spillet fallit --> islamismen i mange muslimske lande bevæger sig mod en klarere tilslutning til principper om tolerance, pluralisme og demokrati.
nyfundamentalisme.
mere interesseret i individet end staten.
sharia kan godt indføres gradvist og kan have gyldighed i i et ikke-islamisk samfund og sameksistere med sekulær lovgivning.
benytter sig af minoritetsbeskyttelsen indskrevet i de vestlige demokratier.
optaget af individets moral frem for samfundets moral.
interesse for korrekt livsstil + ritualer udføres korrekt
bekæmpe "kætteri" indenfor islam. (shia, sufisme m.fl.)
En tilbagevenden til det skriftsyn, som fundamentalisterne repræsenterede, men som islamisterne indsagde, koranen skal forstås bogstaveligt og man skal ikek fortolke koranen i forhold til den tid man lever i.
al Qaida, Hizb-ut-Tahrir, (ny)wahhabismen og (ny)salafismen = forskellige udtryk for nyfundamentalismen.
nyfundamentalisterne = storproducenter og forbrugere af internetsider og stærkt påvirket af moderne individualisering.
nyfundamentalisme + islamisme er begge fra et sociologisk perspektiv dybt prægede af livet i en moderne verden
Liberal reformisme.
grupper af muslimer der forsøger at unddrage sig kategoriseringen som præmoderne og antivestlige, og som forsøger at undgå af fremstå som en modkultur.
Kühles definition af liberal: de strømninger indenfor islam, der kan ses som en parallel til den liberale teologi indenfor kristendommen + et forsøg på at gennemtænke islam på sekulariseringens, rationalitetens og demokratiets præmissser.
Euroislam: islam der har tilpasset sig så den er som det vestlige samfund synes den skal være.
moderat islam: insisterer på at religion og politik skal adskilles + vægt på "the public" og "the public concern" i fortolkningen af islam.
islamisk modernisme.
en blanding mellem islamiske /nyfundamentalistisk og liberale positioner
unge muslimer der opfatter islam som et altomfattende system + værdier bør danne ramme for daglig adfærd, private handlinger og samfundsmæssig aktivitet
de læser religiøse skrifter i lyset af den kontekst de befinder sig i
islamiske modernister = arbejder for "dansk islam" fx fredagsbøn på dansk.
liberale muslimer = ønsker at underordne islam under sekulære principper.
Ramadan = muslimsk tænker = fremhæver nødvendigheden af, at nyfortolke islam i en vestlig sammenhæng.
sufismen.
islamisk mystik.
muslimer, som vælger en asketisk livsstil
sufiteologi lægger vægt på Guds tilstedeværelse både i verden og indeni mennesket
+ Gud som bamhjertig og kærlig
gennem sufiaktiviteten trancenderer islam
en religiøs praksis der lægger vægt på ihukommelsen af gud gennem meditation, musik og dans.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home