Sociologi: Paul Heelas and Linda Woodhead
The Spiritual Revolution
Why Religion is Giving Way to Spirituality
Paul Heelas and Linda Woodhead
Kompendium side 193-205
Chapter One
Distinguishing Religion and Spirituality: Findings from Kendal
[Adskille religion og spiritualitet: Resultater fra Kendal]
- To karakteristiske men sammenlignelige teorier i Kendal:
1. Det subjektive liv og spiritualitet (frimenighedsbevægelser)
2. Livet som religion. (holistiske/kirkelig)
- I bund og grund har frimenighedsbevægelsens domæne/”rige” at gøre men mennesker som bliver vejledt af højere autoriteter.
- Det hellige i det holistiske miljø er i bund og grund at hjælpe andre.
Life in the Congregational Domain: The ’Religion’ of the Spiritual Revolution Claim:
Livet i frimenighedsbevægelsens domæne: ’Religionen’ hos den spirituelle revolutions påstand:
- I år 2000 var der 25 frimenighedsbevægelser i Kendal.
- Alle bevægelserne var udsprunget af den kristne tradition.
Unity-in-variety in the congregational domain:
Enhed-i-mangfoldighed i frimenighedsbevægelsens domæne:
- Der er en lighed der overgår alle forskellene. Der er forskel på hvad betydning man lægger i det højere, fællesskabets gode. Men det er altid transcendent!
- Autoritet i frimenighedsbevægelsernes domæne ligger mere i det ydre end i det indre.
- At høre til en frimenighedsbevægelse handler mere om at gå op i en højere sandhed og godhed end om at undersøge sine egne følelser, intuitioner og erfaringer.
- Inden for bevægelserne er en hierarkisk form. Man tror på at Gud, biblen eller kirken ved bedre for en selv end man gør selv.
- Stærk moral. Ideen om standarder, normer, idealer og forventninger til subjektet.
- Medlemmerne beordres af autoriteter i stedet for at blive opfordret til at lære at lytte til sig selv.
Variety-in-unity in the congregational domain:
Mangfoldighed-i-enhed frimenighedsbevægelsens domæne:
- Der blev også fundet forskelle indenfor bevægelserne. Subjektet blev behandlet på forskellige måder i de forskellige typer af bevægelser.
- Bevægelserne er delt op i 4 grundtyper:
1. Religion of differens: Bevægelser om forskellighed: Split mellem gud og menneske. Tilbyder at gøre mennesket moralsk bedre og at få mennesket til at føle sig bedre.
2. Religion of humanity: Bevægelser om menneskehed: Snævrer forskellen mellem gud og menneske ved at humanitet er noget gud og menneske har tilfælles. Man tilbeder gud ved at hjælpe menneskeheden. Tilpasser subjektet til fællesskabet og Kristus liv. Tilbyder at gøre mennesker til moralsk bedre mennesker. Gud findes i ydre forhold, som naboen i nød.
3. Experimental religion of differens: Bevægelser om erfaringsmæssig forskellighed: øger splittelsen mellem guddom og menneske, men tror på at Gud kan komme direkte ind i subjektets oplevelser i form af Helligånden.
4. Spiritualities of life: Bevægelser om erfaringsmæssig menneskehed: Forskel mellem Gud og menneske indsnævres yderligere ved at sige at guddommen mere bør findes i en selv end i ydre forhold. Disse bevægelser opfordrede medlemmerne til at tvinge sit specielle livs veje og spirituelle veje på deres helt egne måder. à disse går længst med at autorisere det subjektive liv. Den dybeste spirituelle dimension.
- Nr 3 og 4 er de to som er mest villig til at gud ikke er i de ydre forhold men altså kan komme ind i individet i form af Helligånden.
- (Effekten af deres stærke moralske eftertryk af at tage sig af andre og at sætte Gud og nabo før selvet er at afgive disse mildest talt subjektificerede af alle frimenighedsbevægelserne.)
- Helligånden bliver den indre stemme hos subjektet og fungerer som vejleder etc.
- Formålet vil altid være frydelsen over Gud og ikke selvet.
Life in the Holistic Milieu: The ’Spirituality’ of the Spiritual Revolution Claim:
Livet i holistiske milieu: ’Religionen’ hos den spirituelle revolutions påstand:
[ Holisme: opfattelse af helhederne; miljø/miljø: de ydre forhold hvorunder man lever]
- Aktiviteterne i det holistiske miljø er orienteret omkring dannelsen af det subjektive liv.
Nuts and bolts:
Praktiske detaljer:
- Der findes to hovedgrupper af foreninger blev fundet i det holistiske miljø i Kendal: grupper og ’en-til-en’- praksiser.
- I løbet af efteråret 2001, ankom der et hundrede udøvere som udleverede hvad de fostod som spirituelt betydningsfuld praksis, til medlemmerne af grupperne og klienterne fra ’en-til-en’- praksisserne.
- Den mest populære aktivitet er yoga, efterfulgt af forskellige slags massage, aromaterapi, etc.
- Hvilket bevis er der på at det subjektive livs spiritualitet og ’opfostringen’ af enestående subjektiviteter er karakteristisk på dette område, snarere end liv som religion og liv som spiritualitet.
Holistic activities:
Holistiske aktiviteter:
- Dyrkningen af det enestående spirituelle selv er i særlig grad central i det holistiske miljø.
- En af de gennemgående ting i miljøet er bruget af det holistiske sprogsom: harmoni, balance, etc.
- Målet er forening af krop, bevidsthed og sjæl, hvilket får folk til at føle sig mere integrerede.
- Det vigtige er at fortsætte og vokse, specielt indenfor den spirituelle dimension.
- Det holistiske miljø aktiviteter letter konvergensen af den spirituelle vej og den personlige sti.
Relationships:
Forhold:
- Langt fra at fortælle sine gruppemedlemmer eller klienter hvad de skal tænke, gøre, tro på eller føle i livet som religion, understreger udøvere konstant vigtigheden af at tjene sine deltagere.
- Ved at lytte til kroppen, følelser, intuitioner og indre kundskab og ved at fornemme hvad der er ude af balance, sådan kan de arbejde sig igennem deres blokader på en passende måde.
- Deltagere har frihed til selv at dyrke sin egen autoritet imens de søger at heale sig selv.
- Mange af dem som er aktive i miljøet mener at de udvikler at ’jeg’ i kraft af et ’vi’ i form af grupper og ’en-til-en’-møder.
Experiences:
Oplevelser:
- Alle sager og aktiviteter i Kendal refererer til temaet: forøgelse af kvaliteten af det subjektive livs erfaringer.
- Forøgelsen af kvaliteten af personlige erfaringer sker ved at vise at andre mål ikke kommer i forreste række.
- Fokuset er i højeste grad at få livet til at fungere ved at forøge kvaliteten af erfaringer.
Conclusion: Two Worlds
Konklusion: To verdener
- Menighedsdomænet og det holistiske miljø i Kendal er i det store separeret og to forskellige verdener.
- Der var ikke mange overlapninger mellem de to verdener.
Why Religion is Giving Way to Spirituality
Paul Heelas and Linda Woodhead
Kompendium side 193-205
Chapter One
Distinguishing Religion and Spirituality: Findings from Kendal
[Adskille religion og spiritualitet: Resultater fra Kendal]
- To karakteristiske men sammenlignelige teorier i Kendal:
1. Det subjektive liv og spiritualitet (frimenighedsbevægelser)
2. Livet som religion. (holistiske/kirkelig)
- I bund og grund har frimenighedsbevægelsens domæne/”rige” at gøre men mennesker som bliver vejledt af højere autoriteter.
- Det hellige i det holistiske miljø er i bund og grund at hjælpe andre.
Life in the Congregational Domain: The ’Religion’ of the Spiritual Revolution Claim:
Livet i frimenighedsbevægelsens domæne: ’Religionen’ hos den spirituelle revolutions påstand:
- I år 2000 var der 25 frimenighedsbevægelser i Kendal.
- Alle bevægelserne var udsprunget af den kristne tradition.
Unity-in-variety in the congregational domain:
Enhed-i-mangfoldighed i frimenighedsbevægelsens domæne:
- Der er en lighed der overgår alle forskellene. Der er forskel på hvad betydning man lægger i det højere, fællesskabets gode. Men det er altid transcendent!
- Autoritet i frimenighedsbevægelsernes domæne ligger mere i det ydre end i det indre.
- At høre til en frimenighedsbevægelse handler mere om at gå op i en højere sandhed og godhed end om at undersøge sine egne følelser, intuitioner og erfaringer.
- Inden for bevægelserne er en hierarkisk form. Man tror på at Gud, biblen eller kirken ved bedre for en selv end man gør selv.
- Stærk moral. Ideen om standarder, normer, idealer og forventninger til subjektet.
- Medlemmerne beordres af autoriteter i stedet for at blive opfordret til at lære at lytte til sig selv.
Variety-in-unity in the congregational domain:
Mangfoldighed-i-enhed frimenighedsbevægelsens domæne:
- Der blev også fundet forskelle indenfor bevægelserne. Subjektet blev behandlet på forskellige måder i de forskellige typer af bevægelser.
- Bevægelserne er delt op i 4 grundtyper:
1. Religion of differens: Bevægelser om forskellighed: Split mellem gud og menneske. Tilbyder at gøre mennesket moralsk bedre og at få mennesket til at føle sig bedre.
2. Religion of humanity: Bevægelser om menneskehed: Snævrer forskellen mellem gud og menneske ved at humanitet er noget gud og menneske har tilfælles. Man tilbeder gud ved at hjælpe menneskeheden. Tilpasser subjektet til fællesskabet og Kristus liv. Tilbyder at gøre mennesker til moralsk bedre mennesker. Gud findes i ydre forhold, som naboen i nød.
3. Experimental religion of differens: Bevægelser om erfaringsmæssig forskellighed: øger splittelsen mellem guddom og menneske, men tror på at Gud kan komme direkte ind i subjektets oplevelser i form af Helligånden.
4. Spiritualities of life: Bevægelser om erfaringsmæssig menneskehed: Forskel mellem Gud og menneske indsnævres yderligere ved at sige at guddommen mere bør findes i en selv end i ydre forhold. Disse bevægelser opfordrede medlemmerne til at tvinge sit specielle livs veje og spirituelle veje på deres helt egne måder. à disse går længst med at autorisere det subjektive liv. Den dybeste spirituelle dimension.
- Nr 3 og 4 er de to som er mest villig til at gud ikke er i de ydre forhold men altså kan komme ind i individet i form af Helligånden.
- (Effekten af deres stærke moralske eftertryk af at tage sig af andre og at sætte Gud og nabo før selvet er at afgive disse mildest talt subjektificerede af alle frimenighedsbevægelserne.)
- Helligånden bliver den indre stemme hos subjektet og fungerer som vejleder etc.
- Formålet vil altid være frydelsen over Gud og ikke selvet.
Life in the Holistic Milieu: The ’Spirituality’ of the Spiritual Revolution Claim:
Livet i holistiske milieu: ’Religionen’ hos den spirituelle revolutions påstand:
[ Holisme: opfattelse af helhederne; miljø/miljø: de ydre forhold hvorunder man lever]
- Aktiviteterne i det holistiske miljø er orienteret omkring dannelsen af det subjektive liv.
Nuts and bolts:
Praktiske detaljer:
- Der findes to hovedgrupper af foreninger blev fundet i det holistiske miljø i Kendal: grupper og ’en-til-en’- praksiser.
- I løbet af efteråret 2001, ankom der et hundrede udøvere som udleverede hvad de fostod som spirituelt betydningsfuld praksis, til medlemmerne af grupperne og klienterne fra ’en-til-en’- praksisserne.
- Den mest populære aktivitet er yoga, efterfulgt af forskellige slags massage, aromaterapi, etc.
- Hvilket bevis er der på at det subjektive livs spiritualitet og ’opfostringen’ af enestående subjektiviteter er karakteristisk på dette område, snarere end liv som religion og liv som spiritualitet.
Holistic activities:
Holistiske aktiviteter:
- Dyrkningen af det enestående spirituelle selv er i særlig grad central i det holistiske miljø.
- En af de gennemgående ting i miljøet er bruget af det holistiske sprogsom: harmoni, balance, etc.
- Målet er forening af krop, bevidsthed og sjæl, hvilket får folk til at føle sig mere integrerede.
- Det vigtige er at fortsætte og vokse, specielt indenfor den spirituelle dimension.
- Det holistiske miljø aktiviteter letter konvergensen af den spirituelle vej og den personlige sti.
Relationships:
Forhold:
- Langt fra at fortælle sine gruppemedlemmer eller klienter hvad de skal tænke, gøre, tro på eller føle i livet som religion, understreger udøvere konstant vigtigheden af at tjene sine deltagere.
- Ved at lytte til kroppen, følelser, intuitioner og indre kundskab og ved at fornemme hvad der er ude af balance, sådan kan de arbejde sig igennem deres blokader på en passende måde.
- Deltagere har frihed til selv at dyrke sin egen autoritet imens de søger at heale sig selv.
- Mange af dem som er aktive i miljøet mener at de udvikler at ’jeg’ i kraft af et ’vi’ i form af grupper og ’en-til-en’-møder.
Experiences:
Oplevelser:
- Alle sager og aktiviteter i Kendal refererer til temaet: forøgelse af kvaliteten af det subjektive livs erfaringer.
- Forøgelsen af kvaliteten af personlige erfaringer sker ved at vise at andre mål ikke kommer i forreste række.
- Fokuset er i højeste grad at få livet til at fungere ved at forøge kvaliteten af erfaringer.
Conclusion: Two Worlds
Konklusion: To verdener
- Menighedsdomænet og det holistiske miljø i Kendal er i det store separeret og to forskellige verdener.
- Der var ikke mange overlapninger mellem de to verdener.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home