Sociologi: Grace Davie
Europe: The exception that proves the rule?
I en verden der er karakteriseret ved religiøs forstærkning mere end øget sekularisering er europa førende.
den "gamle" sekularitets tese ser ud til at holde.
Er det ikke netop det, at europæere er: ikke så meget mindre religiøse, end mennesker i andre dele af verden, men mere anderledes religiøse.??
der er 3 faktorer der er grundlæggende for det at være europæer:
1) jødisk-kristen monoteisme
2) græsk rationalisme
3) den romanske organisation
Den historiske kompleksitet af den europæiske identitet beskrives med 7 blokke:
1) the western islands
2)western europe
3)Rhinelands
4)nordic/baltic countries
5)mediterranean group
6)the former Ottoman terrieories
7) the slav peoples
vigtigt! Den delte religiøse arv i vest-europa.
Hvordan er sådan en forenet kulturel følelse blevet skabt? = en dybt forankret kulturel følelse af sociale indflydelser. Den jødisk-kristne arv har haft en stor indflydelse.
indflydelsen af religion bliver mere tydelig indenfor det europæiske fællesskab... eller gør det???
der er en vifte af religiøse indikationer:
1) denominational allegiance
2)reported church attendance
3) attitudes towards the church
4) indicators of religious belief
5) religious disposition
disse religiøse indikatorer smelter sammen til to typer af variabler: de der angår følelser, erfaringer og de mere numinøse overbevisninger og 2) de der måler religiøs ortodoksitet, rituel deltagelse og institutionel tilhørsforhold.
nr 2) afslører en markant grad af sekularitet i vest europa.
se tabel side 137 og 138 for essensen af disse modsætningsfyldte informationer
vestlige europæere er "unchurched" u-kirkelige mere end sekulære.
Der er et frafald i religiøs deltagelse (især i det protestantiske nord)
Mens mange europæere er stoppet med at deltage i religiøse institutioner, er mange af dem fortsat med at have en rodfæstet religiøs "indignation" grundfornemmelse.
"believing without belonging"!!!! OBS
religiøse faktorer spiller sammen med alder, køn og arbejde.
oplever vi i vesteuropa en permanent generationsskifte i religiøs adfærd?
betydelig lavere kirkegang, tilhørsforhold til kirken.
Formen af europæisk religion i det 21 århundrede kan meget vel tænkes at være anderledes. En mulighed der understøttes af dataene i undersøgelsen fra 1990
der er stor forskel mellem de mere religiøse og katolske lande i sydeuropa og de ikke-så-religiøse i det protestantiske nord.
men frankrig viser en helt anden profil som skal ses i lyset af deres historie.
De sidste 6 linier på side 138 beskriver de lande der skelnes mellem i de religiøse grupper.
Kritik af undersøgelsen findes på side 139 lige før nyt afsnit.
fredelig sameksistens mellem islam og jødisk-kristne kan ikke tages for givet. Heller ikke kan muslimer acceptere den relative sekulariserede opfattelser der hersker hos de fleste europæere.
Nye religiøse bevægelser :
mens disse nye bevægelser trækker en masse mediebevågenhed til sig (ofte negativ) er de rent faktisk involverede ret få. Men disse bev. er vigtige for sociologer som "baometre" på de forandringer der foregår i samfundet
hvis et land "fejler" i at acceptere nye rel. bev. er det sansynligt, at det heller ikke accepterer andre meget større religiøse minoriteter.
der er forbindelse mellem moderniteten og ændringen af religionens traditioner
en større tolerance af forskelligheder bliver normen
men tolerance er to-sidet: 1) en mangel på "conviction" overbevisning og 2) en laizze-faire politik
kirke og sekter giver mulighed at reflektere over den øgede individualisme i rel. liv.
selv indenfor moderne demokratiske vestlige lande har individualisme og rationalisme forskellige udtryksformer
sekularitet er en nødvendighed af moderniteten og som verden moderniseres bliver den automatisk sekulariseret.
Berger og Martin siger: at det er europa og ikke fx usa der er specielt.
europæisk religion er ikke noget der kan eksporteres, det er specielt for euro.
secularization as differentiation
decline of religious beliefs and practices
marginalization of religion to a privatized sphere
mange europæere forbliver taknemmelige for deres kirker, idet de ser, at kirken udfører en række opgaver på vegne af samfundet, fx begravelse, og i nationale kriser og festligheder.
manglen på direkte kontakt mellem kirken og befolkningen kan være en af årsagerne til det dramatiske fald der sker hver generation i religiøst kendskab
I en verden der er karakteriseret ved religiøs forstærkning mere end øget sekularisering er europa førende.
den "gamle" sekularitets tese ser ud til at holde.
Er det ikke netop det, at europæere er: ikke så meget mindre religiøse, end mennesker i andre dele af verden, men mere anderledes religiøse.??
der er 3 faktorer der er grundlæggende for det at være europæer:
1) jødisk-kristen monoteisme
2) græsk rationalisme
3) den romanske organisation
Den historiske kompleksitet af den europæiske identitet beskrives med 7 blokke:
1) the western islands
2)western europe
3)Rhinelands
4)nordic/baltic countries
5)mediterranean group
6)the former Ottoman terrieories
7) the slav peoples
vigtigt! Den delte religiøse arv i vest-europa.
Hvordan er sådan en forenet kulturel følelse blevet skabt? = en dybt forankret kulturel følelse af sociale indflydelser. Den jødisk-kristne arv har haft en stor indflydelse.
indflydelsen af religion bliver mere tydelig indenfor det europæiske fællesskab... eller gør det???
der er en vifte af religiøse indikationer:
1) denominational allegiance
2)reported church attendance
3) attitudes towards the church
4) indicators of religious belief
5) religious disposition
disse religiøse indikatorer smelter sammen til to typer af variabler: de der angår følelser, erfaringer og de mere numinøse overbevisninger og 2) de der måler religiøs ortodoksitet, rituel deltagelse og institutionel tilhørsforhold.
nr 2) afslører en markant grad af sekularitet i vest europa.
se tabel side 137 og 138 for essensen af disse modsætningsfyldte informationer
vestlige europæere er "unchurched" u-kirkelige mere end sekulære.
Der er et frafald i religiøs deltagelse (især i det protestantiske nord)
Mens mange europæere er stoppet med at deltage i religiøse institutioner, er mange af dem fortsat med at have en rodfæstet religiøs "indignation" grundfornemmelse.
"believing without belonging"!!!! OBS
religiøse faktorer spiller sammen med alder, køn og arbejde.
oplever vi i vesteuropa en permanent generationsskifte i religiøs adfærd?
betydelig lavere kirkegang, tilhørsforhold til kirken.
Formen af europæisk religion i det 21 århundrede kan meget vel tænkes at være anderledes. En mulighed der understøttes af dataene i undersøgelsen fra 1990
der er stor forskel mellem de mere religiøse og katolske lande i sydeuropa og de ikke-så-religiøse i det protestantiske nord.
men frankrig viser en helt anden profil som skal ses i lyset af deres historie.
De sidste 6 linier på side 138 beskriver de lande der skelnes mellem i de religiøse grupper.
Kritik af undersøgelsen findes på side 139 lige før nyt afsnit.
fredelig sameksistens mellem islam og jødisk-kristne kan ikke tages for givet. Heller ikke kan muslimer acceptere den relative sekulariserede opfattelser der hersker hos de fleste europæere.
Nye religiøse bevægelser :
mens disse nye bevægelser trækker en masse mediebevågenhed til sig (ofte negativ) er de rent faktisk involverede ret få. Men disse bev. er vigtige for sociologer som "baometre" på de forandringer der foregår i samfundet
hvis et land "fejler" i at acceptere nye rel. bev. er det sansynligt, at det heller ikke accepterer andre meget større religiøse minoriteter.
der er forbindelse mellem moderniteten og ændringen af religionens traditioner
en større tolerance af forskelligheder bliver normen
men tolerance er to-sidet: 1) en mangel på "conviction" overbevisning og 2) en laizze-faire politik
kirke og sekter giver mulighed at reflektere over den øgede individualisme i rel. liv.
selv indenfor moderne demokratiske vestlige lande har individualisme og rationalisme forskellige udtryksformer
sekularitet er en nødvendighed af moderniteten og som verden moderniseres bliver den automatisk sekulariseret.
Berger og Martin siger: at det er europa og ikke fx usa der er specielt.
europæisk religion er ikke noget der kan eksporteres, det er specielt for euro.
secularization as differentiation
decline of religious beliefs and practices
marginalization of religion to a privatized sphere
mange europæere forbliver taknemmelige for deres kirker, idet de ser, at kirken udfører en række opgaver på vegne af samfundet, fx begravelse, og i nationale kriser og festligheder.
manglen på direkte kontakt mellem kirken og befolkningen kan være en af årsagerne til det dramatiske fald der sker hver generation i religiøst kendskab
0 Comments:
Post a Comment
<< Home