Sociologi: Barker
Eileen Barker
(kompendium s.15-33)
Choise or Brainwashing
- Moon-bevægelsen blev i 1980-81 i avisen ’Daily Mail’ beskyldt for hjernevask og splittelse af familier. Her blev bevægelsen sammenlignet med at være en lige så trussel som kommunismen.
- En gruppe mennesker insisterer på at medlemmer af moon-bevægelsen er ofre for hjernevasknings-teknik. En anden gruppe mennesker, nemlig medlemmerne selv, hævder at de har taget deres beslutning af egen fri vilje.
- Ifølge Barker skal man flytte fokus fra individet til gruppen, altså fra den psykologiske til den sociale sammenhæng for at finde ud af der skal til for at man bliver medlem af moon-bevægelse.
Hvis historie?
- Det at tale med folk er ikke nok til at svare på spørgsmålet om hjernevask finder sted. For det varierer alt efter hvilken vinkel det ses fra.
Fra et medlems vinkel:
- Enhver moonie er blivet frigjort og har opdaget friheden.
- Et medlem kan være guided fra Gud eller kan have haft en spirituel oplevelse.
- Ifølge medlemmet har han selv valgt at blive moonie.
- Problemet med disse udtalelser er at man ikke kan vide om udtalelserne er troværdige da medlemmets hukommelse og forståelse kan være ændret efter situationen har ændret sig.
Fra venner og andre relationers synsvinkel:
- Mange pårørende vil sværge på at den person de kendte før er blevet hjernevasket.
- Pårørende kan ikke forholde sig til at den de selv har haft kær på nogen måde skulle være en del af bevægelsen hvis ikke denne var blevet hjernevasket.
- Men mange mennesker gennemgår ufattelig stor forandring gennem livet.
- Hvis vi skulle acceptere at pludseligheden af en konversion indikerer at der er tale om hjernevask må man formode at alle pludselige konversioner er resultatet af hjernevask.
Eks. Medlemmers synsvinkel:
- En måde at forklare ens tidligere medlemskab for andre og sig selv kan være at give bevægelsens overbevisende kraft skylden i stedet for at acceptere ens eget ansvar.
- Som fakta har ’afprogrammerede’ eksmedlemmer (8 ud af 10) været de eneste, som efter de har forladt bevægelsen, som åbenlyst har begrænset friheden for andre personer der stadig er aktive i moon-bevægelsen i forsøg på at få dem til at forlade bevægelsen.
- Men flere af dem som Barker har talt med har insisteret på at de på hvilket som helst tidspunkt har kunnet forlade bevægelsen hvis de ville.
Ikke medlemmer:
- Hvis viden om de konverserende skal være meningsfuldt er det nødvendigt at have information om ikke-medlemmer.
- På den ene eller den anden måde kan vi alle – eller ingen af os – kaldes psykologisk normale. Vi ved ikke om medlemmerne er mere eller mindre normale eller om medlemmer har oplevet flere vanskeligheder end ikke-medlemmer.
- Margaret Singer har produceret en liste af vanskeligheder som eksmedlemmer lider af. Men der er ingen klare indikationer på om disse vanskeligheder indtræffer før mødet med kulten, imens man er medlem af kulten eller efter bruddet med kulten.
Nye medlemmers praksis:
- Her ses på hvad der sker i tiden hvor den nye rekrut møder bevægelsen.
- Bevægelsens praksis er blevet sammenlignet med kinesiske og koreanske fangers.
Hvis beviserne viser at bevægelsen ikke holder dets medlemmer som gidsler er denne sammenligning helt ude af billedet.
Omformulering af spørgsmålet:
- Hjernevasker moonier deres nye medlemmer?
- Der er dem der vil sige at vi alle er hjernevaskede da vores opførsel er et produkt af arvelighed og miljø. På den anden side er der dem som vil sige at det er umuligt at hjernevaske nogen med mindre de har en ekstrem psykologisk deprivation e.l.
- Vores liv er påvirket af andres da mennesket er et socialt væsen.
- Hvordan mennesket ser på verden vil afhænge af mindst en lille del af hvad andre lærer det.
- Det er sandt at valget kan have været resultatet af en kombination af både tidligere indflydelser og det nutidige miljø.
- Et valg involverer refleksion (i nutiden), hukommelse (af fortiden) og forestillinger (af eventuelle fremtider).
Fire nøgle-variabler:
- For det første er der individet med dets eksisterende forrige natur (interesser, værdier, håb og frygt). For det andet og tredje er der alternativer som er enten at fortsætte dette liv eller at blive medlem af moonbevægelsen. For det fjerde vil der være den sociale kontekst hvori valget bliver truffet.
Modellen:
- Det er også interaktionen mellem de forskellige faktorer der er vigtige for at bestemme resultatet.
- Se de forskellige faktorer i figuren s. 138 (side 26 i komp).
Proceduren:
- Barker ville forsøge at bestemme vigtigheden af den sociale kontekst og derefter finde ud af hvilke folk der valgte at blive moonies.
- For at gøre dette ville hun bruge en kontrolgruppe til at måle om moonies er mere tilbøjelige end deres jævnaldrende til tre basiske typer af modtagelighed.
Bestemme vigtigheden af moon-bevægelsens miljø:
- De gange Barker har besøgt bevægelsen har hun ikke haft det mindste besvær med at komme derfra igen.
- Der er ingen direkte beviser for fremkaldende funktionsfejl i hjernen eller i det centrale nervesystem hos hverken moonier eller deres gæster.
- Når nogen som har været til en moonbevægelses-workshop ikke melder sig ind i bevægelsen bliver ”hans” oplevelser beskrevet som en heldig udvej.
- Det er ikke sandt at enhver kan blive hjernevasket af moon-bevægelsens teknikker: det ser tydeligt ud til at faktorer som bringes til workshopperne af potentielle rekrutter er afgørende for resultatet.
(kompendium s.15-33)
Choise or Brainwashing
- Moon-bevægelsen blev i 1980-81 i avisen ’Daily Mail’ beskyldt for hjernevask og splittelse af familier. Her blev bevægelsen sammenlignet med at være en lige så trussel som kommunismen.
- En gruppe mennesker insisterer på at medlemmer af moon-bevægelsen er ofre for hjernevasknings-teknik. En anden gruppe mennesker, nemlig medlemmerne selv, hævder at de har taget deres beslutning af egen fri vilje.
- Ifølge Barker skal man flytte fokus fra individet til gruppen, altså fra den psykologiske til den sociale sammenhæng for at finde ud af der skal til for at man bliver medlem af moon-bevægelse.
Hvis historie?
- Det at tale med folk er ikke nok til at svare på spørgsmålet om hjernevask finder sted. For det varierer alt efter hvilken vinkel det ses fra.
Fra et medlems vinkel:
- Enhver moonie er blivet frigjort og har opdaget friheden.
- Et medlem kan være guided fra Gud eller kan have haft en spirituel oplevelse.
- Ifølge medlemmet har han selv valgt at blive moonie.
- Problemet med disse udtalelser er at man ikke kan vide om udtalelserne er troværdige da medlemmets hukommelse og forståelse kan være ændret efter situationen har ændret sig.
Fra venner og andre relationers synsvinkel:
- Mange pårørende vil sværge på at den person de kendte før er blevet hjernevasket.
- Pårørende kan ikke forholde sig til at den de selv har haft kær på nogen måde skulle være en del af bevægelsen hvis ikke denne var blevet hjernevasket.
- Men mange mennesker gennemgår ufattelig stor forandring gennem livet.
- Hvis vi skulle acceptere at pludseligheden af en konversion indikerer at der er tale om hjernevask må man formode at alle pludselige konversioner er resultatet af hjernevask.
Eks. Medlemmers synsvinkel:
- En måde at forklare ens tidligere medlemskab for andre og sig selv kan være at give bevægelsens overbevisende kraft skylden i stedet for at acceptere ens eget ansvar.
- Som fakta har ’afprogrammerede’ eksmedlemmer (8 ud af 10) været de eneste, som efter de har forladt bevægelsen, som åbenlyst har begrænset friheden for andre personer der stadig er aktive i moon-bevægelsen i forsøg på at få dem til at forlade bevægelsen.
- Men flere af dem som Barker har talt med har insisteret på at de på hvilket som helst tidspunkt har kunnet forlade bevægelsen hvis de ville.
Ikke medlemmer:
- Hvis viden om de konverserende skal være meningsfuldt er det nødvendigt at have information om ikke-medlemmer.
- På den ene eller den anden måde kan vi alle – eller ingen af os – kaldes psykologisk normale. Vi ved ikke om medlemmerne er mere eller mindre normale eller om medlemmer har oplevet flere vanskeligheder end ikke-medlemmer.
- Margaret Singer har produceret en liste af vanskeligheder som eksmedlemmer lider af. Men der er ingen klare indikationer på om disse vanskeligheder indtræffer før mødet med kulten, imens man er medlem af kulten eller efter bruddet med kulten.
Nye medlemmers praksis:
- Her ses på hvad der sker i tiden hvor den nye rekrut møder bevægelsen.
- Bevægelsens praksis er blevet sammenlignet med kinesiske og koreanske fangers.
Hvis beviserne viser at bevægelsen ikke holder dets medlemmer som gidsler er denne sammenligning helt ude af billedet.
Omformulering af spørgsmålet:
- Hjernevasker moonier deres nye medlemmer?
- Der er dem der vil sige at vi alle er hjernevaskede da vores opførsel er et produkt af arvelighed og miljø. På den anden side er der dem som vil sige at det er umuligt at hjernevaske nogen med mindre de har en ekstrem psykologisk deprivation e.l.
- Vores liv er påvirket af andres da mennesket er et socialt væsen.
- Hvordan mennesket ser på verden vil afhænge af mindst en lille del af hvad andre lærer det.
- Det er sandt at valget kan have været resultatet af en kombination af både tidligere indflydelser og det nutidige miljø.
- Et valg involverer refleksion (i nutiden), hukommelse (af fortiden) og forestillinger (af eventuelle fremtider).
Fire nøgle-variabler:
- For det første er der individet med dets eksisterende forrige natur (interesser, værdier, håb og frygt). For det andet og tredje er der alternativer som er enten at fortsætte dette liv eller at blive medlem af moonbevægelsen. For det fjerde vil der være den sociale kontekst hvori valget bliver truffet.
Modellen:
- Det er også interaktionen mellem de forskellige faktorer der er vigtige for at bestemme resultatet.
- Se de forskellige faktorer i figuren s. 138 (side 26 i komp).
Proceduren:
- Barker ville forsøge at bestemme vigtigheden af den sociale kontekst og derefter finde ud af hvilke folk der valgte at blive moonies.
- For at gøre dette ville hun bruge en kontrolgruppe til at måle om moonies er mere tilbøjelige end deres jævnaldrende til tre basiske typer af modtagelighed.
Bestemme vigtigheden af moon-bevægelsens miljø:
- De gange Barker har besøgt bevægelsen har hun ikke haft det mindste besvær med at komme derfra igen.
- Der er ingen direkte beviser for fremkaldende funktionsfejl i hjernen eller i det centrale nervesystem hos hverken moonier eller deres gæster.
- Når nogen som har været til en moonbevægelses-workshop ikke melder sig ind i bevægelsen bliver ”hans” oplevelser beskrevet som en heldig udvej.
- Det er ikke sandt at enhver kan blive hjernevasket af moon-bevægelsens teknikker: det ser tydeligt ud til at faktorer som bringes til workshopperne af potentielle rekrutter er afgørende for resultatet.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home