Sociologi: Yves Lambert
Notater til Lambert: religion in modernity as a new axial age: secularization or new religious forms?
- analyse af relationerne mellem religion og moderniteten
- der er 4 overordnede typer af religiøse effekter ved moderniteten:
1) tilpasning og nyfortolkning
2) nytænkning (innovation)
3)conservative reaction
4) decline
- nye religiøse former: worldliness, dehierarchization of the human and the devine, selv-spiritualitet, parascientificity, pluralism, mobility
2 forskellige former for sekularisering:
1) autonomisering i forhold til religiøse autoriteter mens religiøse symboler fortsætter med at være hellige
2) forkastelse af religiøse symboler
- symboler er ikke ude pga. tilpasningen til moderniteten fra de store religioners side + pga. spredningen af de nye religiøse former + pga. fundamentalistiske reaktioner.
- Modellen er baseret på en komparativ analyse af mundtlige religioner + antikke + frelsesreligioner + transformationerne tilknyttet til moderniteten.
- Modernitet = a new axial period
- moderniteten nyfortolker den globale analyse af de religiøse konsekvenser for moderniteten + giver empiriske illusioner.
- konklusion afhænger af definitionen af modernitet, religion og sekularisering: HER: religion = en gruppe/ organisation/ institution der anser sig selv som religiøse + enhver praksis eller overbevisning der refererer til en super-empirisk realitet.
denne definition giver plads til en "parralel-tro" som religion : fx telepati, astrologi, spiritisme, nær-døds-oplevelser m.m...... men KUN hvis de inkluderer et symbolsk tilhørsforhold med menneskene (dette er tilfældet med fx spiritisme, men ikke med fx astrologi som derfor er para-religiøst)
Sekularitet 2 måder at se det på:
1) en tilpasning i relation til religiøse autoriteter mens religiøse symboler forbliver hellige
2) forkastelse af religiøse symboler
Pierre Bordieu´s ord....: hver periode producerer en generel omformulering af symbolfeltet.
Denne periode (vores nutid) anses som en "axial" fordi vi forbliver dens herskere især gennem de store religioner
tidstabel for modernitet:
1) 15 + 16 århundrede: begyndelsen til "moderne tider" + videnskab + kapitalisme
2) den amerikanske og den franske revolution
3) den industrielle revolution + udviklingen af socialismen + vigtigt punkt: de to verdenskrige + demokrati
4) atomvåben + computere + arbejdsløshed + forurening
er vi postmoderne nu eller stadig i modernitetens æra?
anthony giddens siger : rather than ENTERING A PERIOD OF POST-MODERNISM, WE ARE MOVING INTO ONE in which the consequenses of modernity are becoming more radicalized and universalized than before
Jasper siger: min omskrivning! på grund af moderniteten er det sansynligt, at den bibelske religion vil ændres og undergå en forandring
Ghandi siger: min omskrivning! religioner er nu nødsaget til at finde meningen af menneskelig skæbne i denne verden - i kultur - videnskab .- og personlighed for at fuldføre menneskers "bøn"
fleksibilitet er væsentligt for religionernes overlevelse
I dag ses big bang som det sidste ord i forklaringen af universet... men kan ligesågodt være "guds hånd"
- analyse af relationerne mellem religion og moderniteten
- der er 4 overordnede typer af religiøse effekter ved moderniteten:
1) tilpasning og nyfortolkning
2) nytænkning (innovation)
3)conservative reaction
4) decline
- nye religiøse former: worldliness, dehierarchization of the human and the devine, selv-spiritualitet, parascientificity, pluralism, mobility
2 forskellige former for sekularisering:
1) autonomisering i forhold til religiøse autoriteter mens religiøse symboler fortsætter med at være hellige
2) forkastelse af religiøse symboler
- symboler er ikke ude pga. tilpasningen til moderniteten fra de store religioners side + pga. spredningen af de nye religiøse former + pga. fundamentalistiske reaktioner.
- Modellen er baseret på en komparativ analyse af mundtlige religioner + antikke + frelsesreligioner + transformationerne tilknyttet til moderniteten.
- Modernitet = a new axial period
- moderniteten nyfortolker den globale analyse af de religiøse konsekvenser for moderniteten + giver empiriske illusioner.
- konklusion afhænger af definitionen af modernitet, religion og sekularisering: HER: religion = en gruppe/ organisation/ institution der anser sig selv som religiøse + enhver praksis eller overbevisning der refererer til en super-empirisk realitet.
denne definition giver plads til en "parralel-tro" som religion : fx telepati, astrologi, spiritisme, nær-døds-oplevelser m.m...... men KUN hvis de inkluderer et symbolsk tilhørsforhold med menneskene (dette er tilfældet med fx spiritisme, men ikke med fx astrologi som derfor er para-religiøst)
Sekularitet 2 måder at se det på:
1) en tilpasning i relation til religiøse autoriteter mens religiøse symboler forbliver hellige
2) forkastelse af religiøse symboler
Pierre Bordieu´s ord....: hver periode producerer en generel omformulering af symbolfeltet.
Denne periode (vores nutid) anses som en "axial" fordi vi forbliver dens herskere især gennem de store religioner
tidstabel for modernitet:
1) 15 + 16 århundrede: begyndelsen til "moderne tider" + videnskab + kapitalisme
2) den amerikanske og den franske revolution
3) den industrielle revolution + udviklingen af socialismen + vigtigt punkt: de to verdenskrige + demokrati
4) atomvåben + computere + arbejdsløshed + forurening
er vi postmoderne nu eller stadig i modernitetens æra?
anthony giddens siger : rather than ENTERING A PERIOD OF POST-MODERNISM, WE ARE MOVING INTO ONE in which the consequenses of modernity are becoming more radicalized and universalized than before
Jasper siger: min omskrivning! på grund af moderniteten er det sansynligt, at den bibelske religion vil ændres og undergå en forandring
Ghandi siger: min omskrivning! religioner er nu nødsaget til at finde meningen af menneskelig skæbne i denne verden - i kultur - videnskab .- og personlighed for at fuldføre menneskers "bøn"
fleksibilitet er væsentligt for religionernes overlevelse
I dag ses big bang som det sidste ord i forklaringen af universet... men kan ligesågodt være "guds hånd"
0 Comments:
Post a Comment
<< Home